This text will be replaced with a player.

Niclas Wate - 5 myter om rekrytering

Rekrytering är omgärdat med väldigt många myter. Men är det verkligen så svårt och mystiskt som många vill ha det till.

Dela

Ofta mystifieras ett område mot bakgrund av att aktörerna som verkar här ska kunna ta väldigt gott betalt för sina tjänster mot kund. Som branschens rebell vill roi:recruit peka på att det kan vara betydligt enklare och betydligt billigare än många tror!

MYT Nummer 1
Att ta hjälp i sina rekryteringar måste vara DYRT för att vara riktigt bra!
Frågar man en företagare om hur mycket en rekrytering kostar, mellan tummen och pekfingret, så får man väldigt varierande svar. Inte sällan rör det sig om 100 000 kr eller mer. För många som köper in en rekrytering är det tyvärr som en svart låda. Man är inte riktigt säker på vad som rör sig därinne. Det man tror sig veta är att det kan kosta 100 000 kr eller mer att få tillgång till den ”svarta lådan”.

Det är värt att ställa sig frågan vad det konkret är i processen som företagen betalar rekryteraren för. Bryter vi ner 100 000 kr på dessa steg och hur lång tid varje steg tar för någon som gjort det några gånger, så är det en väldigt styv timkostnad.

Roi:recruit menar att det är en MYT att en rekrytering måste kosta 100 000 kr för att vara bra.

MYT Nummer 2
Det pratas och skrivs mycket om sociala medier, och rekrytering via sociala medier. Ibland hör man påståenden om att rekrytering om 5 år flyttats över till sociala medier – stämmer det?

Det är spännande med användningen av sociala medier också i rekryteringen, men än så länge så är det faktiskt mer prat än verkstad.

Att rekrytera i sitt nätverk är ju absolut inget nytt, digitalt eller fysiskt, men sociala medier handlar ju primärt om att få spridning. Jobbsökande är normalt ganska restriktiva med att vara öppna kring vad de sökt. Däremot kan exempelvis kampanjer på Facebook driva fler sökande, och jobbannonsering via LinkedIn kan ge kontakter man annars inte fått.

Sociala medier i alla ära, men traditionella jobbsajter är fortfarande de mest effektiva kanalerna för att komma ut med sina rekryteringsbehov och få tillrackligt med bra sökande.

Däremot bör man som arbetssökande vara väldigt obs på att din framtida arbetsgivare kommer kolla upp vad som sägs om dig i sociala medier innan signaturen kommer på ett anställningsavtal.  Var förberedd på detta inför en intervju så att du själv har koll på ”ditt social jag på nätet”.

MYT Nummer 3
Det finns en föreställning hos vissa arbetsgivare att de som söker jobb aktivt eller är tillfälligt arbetslösa håller lägre kvalitet.
Frågar man ett urval av sin bekantskapskrets hur många som trots att de har en anställning ändå är öppen för ett nytt jobb så är det en förvånansvärt stor andel. Erbjuds de en hög månadslön och fri bil så är det nästan ingen som åtminstone vill se närmare på möjligheten.

Hur stor andel är verkligen nöjda med sin chef, sin lön, innehållet i sin tjänst? Tyvärr bara ett fåtal som kan bocka av alla dessa.  Sanningen är nog, att nästan alla mer eller mindre är jobbsökande. Lojaliteten mot en arbetsgivare idag är liten.

Konsekvensen är att de som lägger ut sitt behov i form av en jobbannons har goda chanser att nå ut till duktiga och intresserade kandidater. Få känner till att bara 20% av de tjänster som tillsätts faktiskt utannonseras, vilket ger de som gör det ett bra gensvar.
-Det finns även en myt om en grupp arbetssökande som är knepig, och samtidigt beklämmande – är man över 50 år så är man trött & omotiverad!

Arbetsgivare tänker sig oftast efter en person 28-45 år när de ska nyanställa. Varför utesluta personer som faktiskt uppnått en viss stabilitet i livet? Kanske har de vuxna barn, inga VAB-dagar, och ska de skiljas så är det ofta redan avklarat. De har 15 år kvar, 20 år enligt Reinfeldt, och snittiden på en arbetsplats är 4 år.

När roi:recruit stöter på myten om att 50-åringen är trött och omotiverad hos företagare brukar motfrågan komma om de någonsin anställt en trött och omotiverad 20 åring. Det visar sig oftast att de tror den risken är lika stor. Det vore önskvärt att myten om att aktiva sökande håller låg kvalitet, eller på myten om att 50-åringen är förbrukad på arbetsmarknaden kunnat försvinna.

MYT Nummer 4
Vissa tjänster är knepiga att tillsätta bara genom de man känner eller bara med en annons. Om headhunting finns tyvärr en myt om att det måste vara dyrt, och därför bara passar som metod på absoluta topptjänster.
Det är värt att ställa sig frågan om vad det som egentligen är som är så dyrt med search eller headhunting? Idag finns kandidater tillgängliga för alla exempelvis via sociala affärsnätverk som exempelvis LinkedIn.

Egentligen är behovet av headhunting dessutom större när man ska få in en duktig säljare, programmerare än när en VD ska tillsättas. Till VD-tjänster kommer det nästan uteslutande väldigt fina ansökningar.

Myten om att search måste vara dyrt och därför bara lämpar sig för de s.k. toppjobben stämmer inte.

MYT Nummer 5
Denna myt handlar om att det bara finns just pest eller kolera att välja mellan när man behöver rekrytera, och att en rekrytering skulle bli sämre bara för att företaget väljer att göra den själv.

Det finns alternativ och rådet från roi:recruit är att göra ett aktivt val. För dem som kunnat tänka sig att göra en del av processen själv, och spara några kronor så finns det flera konkreta tips:
-          Köp tillfälligt tillgång till en bra databas (exempelvis Stepstone, Monster), eller uppgradera ditt konto på LinkedIn så att du kan kontakta nästan vem som helst.
-          Ordna med ett enkelt rekryteringsverktyg - få ordning och reda på ansökningarna. Detta kan spara mycket tid och företaget får nöjda sökande som får svar. Undvik att ta ansökningar per e-post.
-          Publicera era behov på jobbsajter, men gärna också i grupper på social medier.
-          Kräv som företagare av din rekryterare att bara få hjälp med det du behöver – inte vad de vill att du ska köpa!

Så ta gärna hjälp, men tro leds inte in att tro på myten om att det inte kan bli bra om man rekryterar i egen regi. Det stämmer inte hävdar roi:recruit. Företagen bör våga kräva att bara få hjälp med det de behöver hjälp med i sin rekrytering, och låt ingen få dig att tro att det som sker hos en rekryterare är mystiskt och krångligt.